Anogenitale wratten

De e-learningcursus Anogenitale wratten is ontwikkeld voor huisartsen, dermatologen, gynaecologen, GGD-artsen, SOA-verpleegkundigen en alle andere zorgverleners en behandelt de medicamenteuze en niet-medicamenteuze behandelmogelijkheden bij anogenitale wratten.

Inhoud

Anogenitale wratten of condylomata acuminata zijn de meest frequent voorkomende virale seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA's) in Nederland. Het humaan papillomavirus (HPV) veroorzaakt de anogenitale wratten. In de meeste gevallen zijn anogenitale wratten onschuldig en bestaan de klachten alleen uit cosmetische bezwaren. Voor veel patiënten vormen anogenitale wratten daarnaast een psychoseksuele belasting. Anogenitale wratten vertonen een spontaan beloop. Na twee jaar is 90 procent van de anogenitale wratten zonder behandeling verdwenen. Om de anogenitale wratten sneller te laten verdwijnen, zijn diverse medicamenteuze en niet-medicamenteuze behandelingen mogelijk.

Na het volgen van deze cursus heeft de cursist voldoende kennis om patiënten met anogenitale wratten adequaat te diagnosticeren, te behandelen en verder te begeleiden.

Resultaat

Na afronding van deze cursus kent/kan de cursist:

• de de pathofysiologie van anogenitale wratten
  • de belangrijkste eigenschappen van het HPV
  • anogenitale wratten diagnosticeren
  • een afweging maken of u anogenitale wratten wel of niet wilt behandelen
  • de medicamenteuze en niet-medicamenteuze behandelopties voor anogenitale wratten met hun voor- en nadelen
  • patiënten met anogenitale wratten adequaat begeleiden en voorlichten

S: Huid en subcutis