Exanthemateuze kinderziekten

in abonnement

Voor veel ouders is huiduitslag en eventuele bijkomende koorts bij hun kind een reden om naar de huisarts toe te gaan. Vaak is de uitslag onschuldig, soms is er sprake van een aandoening die behandeld en/of gemeld moet worden. In deze cursus staat infectieus exantheem centraal; dat zijn de exanthemateuze kinderziekten zoals waterpokken, mazelen en rodehond. Het doel van de cursus is u te ondersteunen bij het opstellen van de differentiaaldiagnose en het vaststellen van uw beleid bij kinderen huiduitslag en eventuele bijkomende koorts.

In het eerste deel van deze cursus komt de diagnostiek bij kinderen met huiduitslag aan bod. Wanneer u het klinisch beeld beoordeelt bij een kind met huiduitslag, is een aantal aspecten zeer belangrijk:

• vaststellen van eventuele koorts
  • vaststellen van de soort(en) eruptie(s) bij het kind
  • differentiëren tussen allergisch exantheem en infectieus exantheem differentiëren tussen inflammatoir exantheem en infectieus exantheem
  • differentiëren tussen de verschillende vormen infectieus exantheem

In het tweede gedeelte van de cursus komt de behandeling van koorts, koortsconvulsies en exanthemateuze kinderziekten aan bod. In dit deel wordt ook aandacht besteedt aan de epidemiologie, vaccinatie en preventieve maatregelen.

• bent u in staat om infectueus exantheem te onderscheiden van andere soorten exantheem
  • kunt u koorts en erupties bij het kind herkennen
  • weet u hoe te handelen bij koorts(-convulsies) en exanthemateuze kinderziekten
  • kunt u per exantheem het vaccinatieprotocol en de preventieve maatregelen omschrijven